Укладаючи документ, слід дотримуватися певних правил,які допоможуть
виробити точний стислий, ясний та послідовний стиль письма, а саме:
1. Використовувати мовні
засоби, які були б зрозумілими широкому загалу та
відповідали нормам літературної мови, конкретному стилю чи підстилю.
2.Від 1-ї особи однини викладати текст у таких документах, як:
— автобіографія (Я, ... народилася, ... навчаюся...);
— заява {Прошу зарахувати працюю на посаді...);
— наказ {Наказую ...);
— скарга {Звертаюся до я повідомляв ...);
— службова записка {Доводжу доУважаю, що...).
3.Від 3-ї особи однини викладати текст у таких документах, як:
— акт {Комісія пропонує ... , дійшла висновку ...);
— трудова угода, контракт, договір {ЗАМОВНИК отримує..., а ВИКОНАВЕЦЬ зобов'язується...);
— інструкція {АТ «Довіра» встановлюєкожен акціонер стає ...);
— запрошення, оголошення {Банк надає Училище запрошує ...).
4. Доцільно вживати прямий порядок слів у реченнях:
— коли підмет передує присудкові;
— коли означення стоїть перед означуваним словом;
— коли додаток стоїть після керуючого слова;
— коли вставні слова стоять на початку речення.
5. Уникати вживання багатозначних слів, а наявні пояснювати в певному контексті.
6. Уникати образних
висловів, емоційно забарвлених слів і синтаксичних
конструкцій та
суб'єктивного ставлення до викладеного. Тон службового
документа має бути нейтральним.
7. Не переобтяжувати текст іншомовними словами, якщо є їхні українські відповідники.
8. Використовувати лише загальноприйняті, стандартні скорочення та абревіатури.
9. Уникати немилозвучності, однозвучності з іншими скороченнями.
10. Уникати вживання скорочень назв грошових та фізичних одиниць (крім
формул);
одиниць виміру; символів, знаків: %, №, $, якщо вони без ииагоових позначень і не в таблицях,схемах.
11. Слідкувати за дотриманням логічної послідовності викладу матеріалу, фактів. Підкреслюючи
наступність визначення причинно-наслідкових зв'язків між фактами, подіями чи явищами,
треба викладати їх у зв'язній черговості здійснення: у першу чергу, насамперед, спочатку;
одночасно, водночас; потім, після, далі, у підсумку, завершуючи, насамкінець та ін.
12. Надавати перевагу простим реченням, мовним кліше, «канцеляризмам».
13. Пам'ятати, що лише своєчасність і актуальність інформації, викладу факту
чи оперативного
реагування робить документ дієвим, доцільним і потрібним.